Terugblik op de raadsvergadering van 21 juni 2018

Gemeentehuisdonderdag 05 juli 2018

In deze vergadering werden de jaarrekening 2017 en de kadernota 2019 behandeld.

De ChristenUnie stond heel dubbel in het behandelen van de jaarrekening 2017 en betreurde het dat de jaarstukken niet al door een nieuw college ingebracht kon worden. Vragen naar de standpunten en visie van de huidige collegeleden op de inhoud van de jaarstukken vond ons raadslid Theo Aalbers niet meer waardevol. Belangrijker was  het om opvallende bestuurlijk relevante onderwerpen te delen met de collega raadsleden, te weten:

o  Het financieel resultaat 2017

o  Enkele beleidsmatige aangelegenheden

o  Het accountantsrapport

o  En het beleidsmatig en financieel meerjarig toekomstperspectief

Het financieel resultaat 2017 komt uit op een negatief bedrag van maar liefst € 1,6 mln. Door een forse onttrekking aan de reserve sociaal domein komt het resultaat uit op een klein voordelig resultaat van zo’n € 325.000. De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over dit financiële jaarresultaat. Vooral ook omdat door de onttrekking aan de reserve van het Sociaal domein deze reserve in één jaar gehalveerd is naar € 1,8 mln. Nog één keer zo’n onttrekking en de reserve Sociaal Domein is helemaal leeg.

Enkele beleidsmatige aangelegenheden.

o   Sociaal domein. Het Sociaal Domein werd in 2017 geconfronteerd met fors stijgende kosten. Zo komt de Jeugdhulp uit op een overschrijding van ruim € 2,8 miljoen. Dit is inmiddels een flink landelijk probleem geworden. De kostenstijging van de Jeugdhulp moet hoe dan ook in gezamenlijkheid met en overleg tussen gemeenten en Rijk aangepakt worden. Niet door de toegang tot de Jeugdhulp te beperken, integendeel. De toegang tot de Jeugdhulp dient toegankelijk te blijven en wachtlijsten dienen tegengegaan te worden. Wel door financiële maatregelen van het Rijk die de gemeenten ten goede moeten komen.

o   Burgerparticipatie. Ook afgelopen jaar hebben wij ervaren hoe belangrijk een goed uitgevoerde burgerparticipatie is. Dit geldt met name voor initiatieven voor omvangrijke bouwplannen en wijzigingen van bestemmingsplannen. De ChristenUnie blijft hameren op een open en transparant burgerparticipatie proces. Hiervoor dient de gemeente duidelijke handvatten en richtlijnen te ontwikkelen.

o   Wonen. De ChristenUnie vindt het heel positief dat de achterstand van de huisvesting van statushouders inmiddels volledig ingelopen is. Goed om te zien dat het plan van aanpak en de inspanningen van SSW er toe hebben geleid dat de taakstelling voor de huisvesting gerealiseerd werd. Wel vinden wij het uitermate teleurstellend dat dit college er volgens de jaarrekening in de afgelopen vier jaar er in geslaagd is om slechts 5 woningen in de sociale sector te laten bouwen. Des te schrijnender wordt het als we zien dat de wachttijd voor een sociale huurwoning in één jaar tijd gestegen is van 8,5 jaar naar 9,9 jaar. Het is maar goed dat binnen afzienbare termijn de nieuwbouw De Leijen Zuid opgeleverd wordt. Dan komen er tenminste weer een flink aantal nieuwe sociale huurwoningen beschikbaar.

o   Verkeer en bereikbaarheid. Wat de ChristenUnie betreft, had juist dit programma meer aandacht mogen hebben in de jaarrekening. Bereikbaarheid, met name in relatie tot de doorontwikkeling van de Life Science As, is namelijk een thema dat in De Bilt nu al veel bewoners en bedrijven aangaat. Wij missen volledig een verantwoording over activiteiten die ondernomen zijn om het gebruik van openbaar vervoer en E-bikes te stimuleren. In programma 5 gaan de operationele  doelstellingen, naar de mening van de ChristenUnie, terecht in op zaken als verkeersdoorstroming, beschikbaarheid openbaar vervoer en fietsgebruik. Wij vinden het daarom heel jammer dat er nauwelijks realisatiecijfers worden gepresenteerd van deze juist zo concreet geformuleerde doelstellingen. Het volgende college zal hiermee aan de gang moeten.

Het accountantsrapport.

De ChristenUnie is tevreden over de goedkeurende verklaring die de accountant heeft afgegeven. Tocht valt het de ChristenUnie op dat er geen vorm van controle op de PGB-bestedingen door de gemeente zelf plaats vindt. Het komt ons wat gemakkelijk over om zich zo afhankelijk van de SVB-verklaring op te stellen. De ChristenUnie pleit voor het binnen onze regiosamenwerking invoeren van eenvoudige controles op de prestatielevering die de onzekerheid op de PGB’s fors kunnen verminderen.

Tot slot het beleidsmatig en financieel meerjarig toekomstperspectief.

De jaarrekening 2017 geeft al een tekort aan. Je kunt er bijna zeker vanuit gaan dat dit ook voor 2018 zal gelden. Tel daarbij de negatieve financiële bijstellingen van de algemene uitkering als gevolg van de van het Rijk ontvangen meicirculaire. Tel dit op bij een kadernota 2019 waar nog meerjarig uitgegaan werd van volledige evenwicht tussen inkomsten en uitgaven, en iedereen snapt dat er wat moet gebeuren.

Met de accountant zijn wij het daarom eens dat er een gedegen afweging moet plaats vinden hoe wij onze gemeentelijke ambities willen waarmaken in relatie tot de beschikbare financiële middelen. Onomstotelijk zal er voor het Sociaal domein meer financiële middelen beschikbaar moeten komen. Hetzij via het Rijk, hetzij via een herverdelingsdiscussie en een discussie over bijstellingen van onze eigen gemeentelijke ambities op andere werkgebieden.

De Kadernota 2019 gaat over meer dan uitsluitend het financieel meerjaren perspectief. De ChristenUnie is akkoord gegaan met de nieuwe programma-indeling en de onderliggende taakvelden van de financiële documenten. Wel blijft de ChristenUnie volgen hoe de financiële omvang van het programma Sociaal Domein zich zal gaan verhouden tot de overige programma’s. Enige evenwicht in de financiële omvang van de programma’s vinden wij belangrijk. Ook heeft ons raadslid ingestemd  met het opnemen van de niet verplichte, maar voor De Bilt belangrijke paragraaf Interbestuurlijk Programma en de paragraaf Duurzaamheid. Vooral ook omdat deze thema’s de komende jaren als een rode draad door vele programma’s zullen gaan lopen.

Ook kon de ChristenUnie zich goed vinden in het proces van het opnemen van beleidsindicatoren in de financiële documenten. De landelijk verplichte indicatoren moeten natuurlijk gewoon nu al opgenomen worden. Eventuele aanvullende indicatoren zijn naar onze mening afhankelijk van de beleidsdoelstellingen die de komende jaren geformuleerd zullen worden.

Alles overwegende, heeft Theo Aalbers met moeite ingestemd met de jaarstukken 2017. Met meer enthousiasme heeft hij ingestemd met de Kadernota 2019.

Bij de behandeling van de Kadernota was de ChristenUnie mede-indiener van een motie dat het college oproept om in gesprek te gaan met de Voedselbank over de wens van de Voedselbank om, ondersteund door een gemeentelijke subsidie, verse groenten te kunnen verstrekken aan de doelgroep van de Voedselbank. Tot groot genoegen van de ChristenUnie is deze motie door een overgrote meerderheid van de raad aangenomen. Bij de behandeling van de begroting 2019 zal naar voren komen op welke wijze het college aan de motie invulling gegeven heeft. De ChristenUnie zal dit met interesse volgen.

Archief > 2018 > juli