Terugkoppeling raadsvergadering 24 september

zondag 04 oktober 2020

Op de agenda stonden onder meer als onderwerpen:
o Benoeming kinderburgemeester
o Vragen over Poliovirus in monster van afvalwater RIVM
o Gemeentelijke contacten met de SSW
o Twee bestemmingsplannen
o Kapbeleid

Op de raadsvergadering van 24 september zijn er verschillende voor de gemeente belangrijke besluiten genomen. Voorafgaand aan deze raadsvergadering zijn in de raadscommissies de verschillende dossiers uitvoerig besproken. Door Otto Oussoren en Theo Aalbers is veel werk gestoken in het bestuderen van de voorstellen. Hierbij is samengewerkt met andere fracties en met name met Connie Brouwer van de Fractie Brouwer.

Al een aantal jaren proberen wij de jeugd en de middelbare scholen meer bij de gemeentepolitiek te betrekken door het benoemen van een kinderburgemeester. De ChristenUnie bij monde van Theo Aalbers juicht het betrekken van de jeugd toe. Ook bij het fractiewerk van de ChristenUnie zijn jonge leden van harte welkom! Bij interesse kan je een mailtje sturen naar ons raadslid Theo Aalbers (theo.aalbers@debilt.nl).

Een belangrijk punt in de vergadering was de beantwoording door de burgemeester van schriftelijke vragen over het constateren van Poliovirus in een monster van afvalwater bij het RIVM.

Op 2 september was in de pers te lezen dat de Wereld Gezondheidsraad (WHO) op de hoogte was gesteld van het incident. Pas na de perspublicaties werd de gemeenteraad door de burgemeester ingelicht, terwijl het incident reeds op 14 augustus bekend was op het gemeentehuis. De burgemeester gaf aan dat het geen milieu-incident was, dat hij wel direct gemeld zou hebben, en dat er geen gevaar voor de bevolking was ontstaan. Om moverende redenen heeft de burgemeester besloten geen ruchtbaarheid aan dit incident te geven. Connie Brouwer en Theo Aalbers blijven dit verder kritisch volgen en gaan zo mogelijk met de burgemeester in gesprek.

Door de SP werd terug gekomen op een agendapunt van een eerdere vergadering, waarin gevraagd is aan de wethouder om in overleg te gaan met de plaatselijke Woonstichting SSW om de geplande huurverhoging een jaar niet toe te passen. Dit, in verband met de terugval van inkomsten voor veel huurders in deze corona crisis. De wethouder antwoordde echter op zo’n wijze dat de discussie ging over wat de wethouder wel of niet zou hebben gezegd en niet over zijn reactie op de vraag. Ook was het onduidelijk of de gemeente wel of niet invloed kan uitoefenen. Connie Brouwer en Theo Aalbers zijn voorstander van goede contacten tussen de Woonstichting SSW en de gemeente. Woningbeleid is iets wat bij de gemeente hoort. Woonstichting SSW is de uitvoerende instantie en een verzoek in deze economisch onzekere tijd aan SSW om geen verhoging toe te passen is zeker opportuun.

Tot vreugde van onze fractie werden de twee bestemmingsplannen Tolakkerweg 138 (Hollandsche Rading) en Dorpsweg 32-34 (Maartensdijk) goedgekeurd. Theo Aalbers verwoordde dit als volgt: “De ChristenUnie en de Fractie Brouwer juichen het initiatief aan de Tolakkerweg 138 van harte toe.” Maar behalve de vele woningzoekenden in de eigen gemeente, gaan onze gedachten ook uit naar de duizenden migranten die in Griekenland in een onhoudbare situatie zitten. De ChristenUnie hoopt dat we met hetzelfde elan ook de huisvesting van de vluchtelingen uit Moria gaan regelen. We zullen als ChristenUnie (Otto Oussoren en Theo Aalbers) samen met Connie Brouwer dit onderwerp ook in de gemeenteraad van de Bilt warm houden. We gunnen toch iedereen een dak boven zijn hoofd?

Het bestemmingsplan Dorpsweg 32-34 betreft het stukje grond achter de Hervormde Kerk, hierop staan twee onbewoonbaar verklaarde diaconiewoningen. Hier zullen een aantal nieuwe woningen worden gebouwd. Theo Aalbers is verheugd dat er nu eindelijk gestart kan worden met een mooi bouwplan. Er is door de Maartensdijkse gemeenschap hard gewerkt, volhard, goed voorbereid en nagedacht en we zien geen schendingen van bestemmingsplan of andere (inspraak)procedures. De parkeerplaatsen zijn aantoonbaar nodig en zullen bij bijvoorbeeld bijeenkomsten als begrafenissen de directe omgeving aanzienlijk ontlasten. Nadat op 11 september de commissievergadering het plan had besproken, is er een officiële klacht binnengekomen over de verkeersoverlast door de bouw en ook tijdens de bouw (vrachtwagens). De ChristenUnie wil graag worden geïnformeerd over de afhandeling van de klacht. Hierbij gaan we ervan uit dat de wethouder de positie van omwonenden serieus neemt en volledig in kaart brengt en ze betrekt in de vaststelling van het verkeerscirculatieplan. Ook verwachten wij van de diaconie van de Hersteld Hervormde Kerk dat ze als goede buren met de achter de kerk liggende wijk zullen omgaan.

Het vaststellen van het kapbeleid 2020 gaf aanleiding tot vragen van Otto Oussoren en Theo Aalbers in samenwerking met Connie Brouwer. De laatste jaren zijn er veel waardevolle bomen in onze groene gemeente verdwenen. Het is goed dat bomen die overlast geven of gevaar opleveren gekapt kunnen worden. Echter op sommige plaatsen in de gemeente is erg veel gekapt, niet in de laatste plaats door de gemeente zelf. Bij de hoofdelijke stemming stemde enige leden van de coalitie voor het “groenere voorstel” dat mede door de ChristenUnie is ingediend. We zijn daar blij mee.

Bij veel dossiers is de coalitie een gesloten blok en halen de voorstellen van Fractie Brouwer en ChristenUnie geen meerderheid. Gezien de kwalitatief voorstellen en inbreng van de ChristenUnie, is het belangrijk dat bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen het aantal zetels voor de ChristenUnie groter wordt. Wie wil mee werken om dit te realiseren? Neem voor nadere informatie of een vrijblijvend gesprek contact op met Irene Elsevier, secretaris van het bestuur van de ChristenUnie De Bilt (email: irene.elsevier@debilt.christenunie.nl).