Terugblik op raadsbehandeling Begroting 2019

Gemeentehuisdonderdag 15 november 2018

Op 8 november j.l. heeft de raad de begroting 2019 besproken. Het was een zeer uitputtende vergadering die tot diep in de nacht duurde en waarin tientallen moties en amendementen ingediend werden. De ChristenUnie heeft 5 moties ingebracht. Uiteindelijk stemde de ChristenUnie in met de Begroting 2019.

Het is de eerste begroting van het nieuwe college na de verkiezingen van maart dit jaar. Dit maakt het lastig deze begroting op waarde te schatten. Enerzijds willen wij het college niet direct aanspreken op ambities uit het coalitieakkoord die nog niet in deze begroting geconcretiseerd zijn. Anderzijds kunnen wij ook nog geen uitspraken doen over de realiteitswaarde van de ambities van dit college die wel in de begroting opgenomen zijn.

Naar aanleiding van de Begroting 2019 heeft de ChristenUnie vijf moties ingediend en diverse moties van andere partijen mede ondertekend. Onderstaand gaan we nader in op de door de ChristenUnie ingediende moties.

Eén motie heeft de ChristenUnie bewust ingetrokken. Dit betreft de motie instandhouding starterslening. Deze motie was niet uitvoerbaar omdat over de starterslening al eerder was besloten die te beëindigen.

De motie 30% sociale woningbouw verplicht, is aangehouden. De wethouder heeft toegezegd in beleid vast te leggen dat nieuwbouwprojecten een bijdrage moeten leveren aan sociale huurwoningen (30%) en middel-dure huur/koop. Dit juicht de ChristenUnie toe. Hierbij worden ook particuliere initiatiefnemers meegenomen.

De motie Realiseren win-win afval- en subsidiebeleid heeft de ChristenUnie aangehouden. Wij constateren dat de hoogte van de huidige subsidiebedragen ter discussie staat. Daarom willen wij laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van een win-win beleid waarin aan de ene kant organisaties in staat worden gesteld om (een deel van) hun subsidie te realiseren door naast oud papier ook PMD-afval op te halen en aan de andere kant de gemeente wordt geholpen bij het ophalen van afval. Deze motie wordt weer relevant zodra het “subsidieprogramma 2019 gemeente De Bilt op grond van gemeentelijk subsidiebeleid” in de raad wordt besproken.

In een motie heeft de ChristenUnie voorgesteld de verlaging van de subsidie voor Hospice Demeter voor de jaren 2020 en later te betrekken bij de raadsbesluitvorming over bezuinigingsvoorstellen in verband met de kostenbeheersing van het sociaal domein. Ook deze motie hebben wij aangehouden. Deze motie wordt weer relevant als in december 2018 het raadsvoorstel over de kostenbeheersing van het sociaal domein aan de raad wordt voorgelegd.

De motie instandhouding budget Rekenkamercommissie is na aanpassing aangenomen. Voor 2019 blijft het budget gehandhaafd. De definitieve vaststelling van het budget voor 2020 en later wordt betrokken bij de raadsbehandeling van de evaluatie van, en het toekomstscenario voor de Rekenkamercommissie.

Klik hier voor een totaaloverzicht van de ingediende moties. U moet zoeken naar de datum van 8 november 2018.

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie ingestemd met de Begroting 2019.