Ander soort busvervoer De Leijen

Foto Bushalte De Leijen (1).JPGmaandag 11 oktober 2021

Onlangs meldde Regio TV De Bilt dat met ingang van 12 december 2021 er helemaal geen reguliere busregeling voor De Leijen meer geldt. De reguliere busregeling in De Leijen wordt omgezet in een bus op afroepbasis. De ChristenUnie heeft hier mondelinge vragen over gesteld aan de wethouder.

De overgang van regulier busvervoer naar een bus op afroepbasis is een essentiële wijziging in het aanbod van openbaar vervoer in De Leijen. De Leijen is een wijk van bijna 5.000 inwoners en heeft 3 locaties met verzorgings- cq. verpleeghuizen en seniorenwoningen. Een goed openbaar vervoer en duidelijkheid over het openbaar vervoer vindt de ChristenUnie dan ook van groot belang voor de wijk.

De ChristenUnie is niet direct tegen het instellen van busvervoer op afroepbasis als er maar goede communicatie over deze overgang en uitleg over het gebruik van een ‘belbus’ plaats vindt naar de bewoners toe. Ook vinden wij dat bij een dergelijke belangrijke overgang goed gekeken moet worden of er onvoorziene negatieve effecten optreden, zodat alsnog bijstellingen kunnen plaats vinden.

Op vragen van ons raadslid Theo Aalbers gaf de wethouder aan heel tevreden te zijn met deze oplossing. De huidige grote bussen hoeven niet meer door de smalle Rogier van der Weidelaan, Rembrandtlaan en Jan Steenlaan te rijden. Verder komen er extra bushaltes in Bilthoven-Noord. De ChristenUnie snapt deze tevredenheid, maar blijft kritisch of deze vorm van busvervoer volstaat voor een wijk als De Leijen.

Naar aanleiding van verdere vragen van de ChristenUnie zegde de wethouder toe dat de komende weken heel goede communicatie en uitleg over de overgang naar de bus op afroepbasis zal plaats vinden. Tevens zegde de wethouder toe dat alle instellingen op afroep bereikbaar blijven en de nieuwe situatie te gaan evalueren. Dus mocht u negatieve effecten ervaren, dan kunt u dat bij de gemeente melden.

Ook wij vernemen graag uw ervaringen met deze nieuwe vorm van busvervoer! De ChristenUnie blijft de invoering en de praktische werking van een bus op afroepbasis in de wijk De Leijen kritisch volgen. Zo nodig zullen wij het gesprek met de wethouder aangaan over de effecten van de bus op afroepbasis.