Belanghebbenden beter betrokken bij jeugdhulpbeleid

Kindermishandelingwoensdag 24 november 2021

Onlangs is in de raad gesproken over het onderzoeksrapport van de Rekenkamer over de sturing op het jeugdhulpbeleid. Onze beoogde lijsttrekker Connie Brouwer heeft met succes een motie ingediend om ervaringsdeskundigen beter te betrekken bij het jeugdhulpbeleid.

Connie Brouwer en Theo Aalbers konden zich in het algemeen vinden in de bevindingen en de aanbevelingen van het onderzoeksrapport van de Rekenkamer. Beide raadsleden hebben in de raadsvergadering het belang aangegeven van het opvolgen van de aanbevelingen door het college.

Eén aspect misten ze. Eén van de hoofdvragen van het rapport was: ‘In hoeverre sluit het jeugdzorgaanbod van de gemeente De Bilt aan bij de behoeften van de inwoners?’ Op deze vraag is in het rapport onvoldoende antwoord gekomen. Terwijl jeugdzorg en jeugdhulp over mensen en hun ervaringen gaat. Connie Brouwer en Theo Aalbers zijn er van overtuigd dat als het gaat over kwaliteit van de jeugdhulp ervaringsdeskundigen goed kunnen helpen bij sturing op het jeugdhulpbeleid.

Ook speelt mee dat er al een aantal jaren geen cliëntervaringsonderzoeken zijn uitgevoerd. Daarnaast is er op dit moment geen goed functionerende cliëntenraad bij de gecertificeerde instelling waar we in De Bilt het meeste mee samen werken op het gebied van de jeugdzorg. Dit waren voor Connie Brouwer belangrijke redenen om samen met de overige partners van het Sociaal Lokaal Verbond een motie in te dienen. Deze motie spreekt uit dat de raad het cliëntenperspectief nadrukkelijk wil betrekken bij het jeugdhulpbeleid in onze gemeente door het inzetten van ervaringsdeskundigen. Deze motie is, met uitzondering van 2 partijen, door een overgrote meerderheid van de raad aangenomen.

Connie Brouwer en Theo Aalbers verwachten hiermee dat ervaringsdeskundigen eerder en beter door de gemeente betrokken worden bij de sturing op het jeugdzorgbeleid. Dit zal de kwaliteit van het jeugdhulpbeleid zeker ten goede komen.

Inmiddels staat de eerste afspraak in de agenda om te gaan spreken over de indicatoren voor het Jeugdhulpbeleid. Deze moeten goed helder omschreven zijn en er dienen duidelijke keuzes gemaakt te worden.