Terugblik op de raadsvergadering van 31 januari 2019

• Rekenkamercommissie
• Nota subsidiebeleid
• Regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht
• Motie verbod op oplaten ballonnen
• Motie schuilstallen

Sportnota

De Sportnota was aan actualisatie toe. De Sportnota had qua inhoud de instemming van de ChristenUnie. Wel legde de ChristenUnie samen met de PvdA, SP en Fractie Brouwer een stemverklaring af, waarin wij aangaven dat de volgende toezeggingen van de portefeuillehouder ons het vertrouwen geven dat deze Sportnota tot verbetering van ons sportbeleid zal leiden en wij  konden instemmen met deze nota:

• In 2019 wordt in samenwerking met de sportverenigingen een uitvoeringsnota 2019-2022 opgesteld die in 2022 geëvalueerd wordt.
  • De portefeuillehouder gaat na of de huidige inzet van de buurtsportcoaches voldoende is om de nieuwe taken goed uit te voeren, zo niet dan volgt terugkoppeling en een eventueel begrotingsvoorstel.
  • Het idee van een sportplatform en het borgen van de sociale veiligheid van kinderen wordt betrokken bij het gesprek met de sportverenigingen.
  • De wethouder zal zich inzetten voor het vergroten van de eigen participatie van direct betrokkenen en voor het vergroten van arbeidsplaatsen bij sportverenigingen.
  • Sportverenigingen kunnen bij verduurzaming van hun accommodaties gebruik maken van een gemeentelening.

Rekenkamercommissie

Naast de accountant is de Rekenkamercommissie voor de raad een belangrijke bron om haar controlerende rol op het door het college gevoerde beleid uit te kunnen voeren. Ons raadslid heeft zitting in de Rekenkamercommissie. Op de agenda stonden de evaluatie en mogelijkheden van doorontwikkeling van de Rekenkamercommissie.

De ChristenUnie heeft ingestemd met een amendement om de Rekenkamercommissie jaarlijks bij haar jaarverslag te evalueren in de raadscommissie Burger en Bestuur. Een ander amendement betrof het zorgen voor voldoende continuïteit binnen de Rekenkamercommissie. De ChristenUnie heeft ook met dit amendement ingestemd. Beide amendementen zijn door de raad aangenomen.

Nota subsidiebeleid

De PvdA, de SP, de Fractie Brouwer en de ChristenUnie hebben gezamenlijk de subsidie ontvangende instellingen gevraagd of zij tevreden zijn met het door de wethouder voorgestelde subsidiebeleid. Wij hebben elf reacties ontvangen, waaronder enkele grotere organisaties, zoals MENS, Idea, het Kunstenhuis en de BSF.

Het effect van deze actie is dat de wethouder tot de conclusie kwam dat het participatietraject niet afgerond was (instellingen wisten niet dat de nota definitief was, openstaande vragen waren niet beantwoord en men was ook niet op de hoogte van de raadsbehandeling). De nota is door de wethouder ingetrokken en er komt een nieuw participatietraject. In de raadsvergadering moest hij uitleggen waarom de instellingen problemen hadden met de gang van zaken terwijl hij beweerde dat de instellingen zaten te wachten op dit nieuwe beleid en dat van uitstel geen sprake kon zijn.

Uit de 11 reacties volgt:

• geen enkele organisatie is onomwonden positief;
  • men steunt wel de verandering op het vlak van vereenvoudiging (2-jaarlijks toekennen e.d.);
  • men begrijpt onderdelen van het beleid niet (hoe gaan we aangesproken worden op output? wat is tenderen? wat betekent het voor ons? etc.);
  • en men is op onderdelen wantrouwig, tegen of verklaart het niet van toepassing voor henzelf.

Al met al een duidelijk signaal dat het nieuwe beleid nog niet op draagvlak kan rekenen. Goed dat de nota is ingetrokken.

Regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De gemeenten binnen de VRU konden reageren op het regionaal risicoprofiel. De gemeente De Bilt had enkele accenten meegegeven aan de VRU, maar het volgende punt ontbrak in de reactie.

Volgens de VRU hebben bewoners van boven de 80 jaar 10 maal meer kans te overlijden bij brand  dan bewoners van onder de 60 jaar. Tussen de 60 en 80 jaar is die kans 3 maal groter. Met de toenemende vergrijzing zal het aantal slachtoffers bij brand onder deze leeftijdscategorie toenemen.

Daarom heeft de ChristenUnie samen met de PvdA, de SP en de Fractie Brouwer een amendement op de reactiebrief ingediend dat bij de VRU aandacht vraagt voor de bereikbaarheid (aanrijroutes en aanrijdtijden) van de woonzorg complexen en portiekwoningen. Dit amendement is door een meerderheid van de raad aangenomen.

Motie verbod op oplaten ballonnen

Het milieu wordt door ballonnen onevenredig zwaar belast omdat veel vogels en vissen verstrikt en verstikt raken in de geknapte ballonnen en de linten en omdat we nog meer zwerfafval introduceren dan er al is. Bij evenementen opgelaten ballonnen staan in de top-5 van zwerfvuil op onze nationale stranden.

Daarom zijn er landelijk steeds meer gemeenten die een verbod op het oplaten van ballonnen ingesteld hebben. Ook in De Bilt is nu via een motie hiertoe opgeroepen. Met meerdere andere fracties was de ChristenUnie mede-indiener van deze motie. Deze motie is door een meerderheid van de raad aangenomen.

Motie schuilstallen

In onze gemeente worden relatief veel paarden hobbymatig gehouden. Er is echter niets geregeld om een (mobiele) schuilstal voor paarden en andere dieren legaal te kunnen plaatsen. In het kader van dierenwelzijn is het wenselijk dat paarden en andere dieren bij regen of felle zon beschutting kunnen zoeken. In onze provincie en daarbuiten gaan steeds meer gemeenten er toe over een regeling te treffen, zodat het mogelijk wordt onder voorwaarden een schuilstal voor dieren te kunnen plaatsen.

De raad is gevraagd om in overleg met betrokkenen de mogelijkheden te onderzoeken tot het opstellen van een regeling om onder voorwaarden het plaatsen van schuilstallen in het buitengebied mogelijk te maken en de handhaving voorlopig op te schorten.

Dit was voor de SGP redenen een motie over dit onderwerp in te dienen. Naast de SGP heeft ook de ChristenUnie zich in het debat sterk gemaakt voor de boeren in het buitengebied. De motie werd echter door de raad verworpen. Opvallend was dat het CDA, dat zich profileert als zich sterk makend voor boeren in het buitengebied, ook tegen stemde.

Archief > 2019 > februari