Terugblik raadsvergadering 27 september en 2 oktober

Raadszaaldinsdag 15 oktober 2019

De terugblik betreft:

Interpellatiedebat financiële kaders zwembad
Regionale Energiestrategie
Businesscases sociaal domein
Gemeentelijke financiële kaders

Interpellatiedebat financiële kaders zwembad

Uit het raadsvoorstel Samenwerkingsvorm Exploitatie Sportaccommodaties blijkt dat het jaarlijkse tekort op de exploitatie van het zwembad fors hoger uitvalt (bijv. € 584.000 in 2020) dan de kaders die de raad in 2017 heeft gesteld (maximaal € 366.441 tekort per jaar). Het tekort kan verder toenemen door falende zwembadtechniek, verdere scheurvorming, einde BTW verrekening en tegenvallende bezoekersaantallen.

Dit waren redenen om de wethouder als extra agendapunt op de raadsvergadering kritisch te bevragen op hoe dit zo heeft kunnen gebeuren en waarom de raad niet in een eerder stadium hierover ingelicht is.

De ChristenUnie was dusdanig ontevreden met de beantwoording van de portefeuillehouder in het interpellatiedebat, dat de ChristenUnie mede-indiener was van een motie tot afkeuring. Deze motie werd met 7 stemmen voor en 19 stemmen tegen verworpen.  

Regionale Energiestrategie

In het landelijke Klimaatakkoord werken het Rijk, de centrale overheden, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samen uit hoe de nationale doelstelling voor 2030 kan worden gehaald. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten, provincies en waterschappen met regionale energiestrategieën (RES) invulling geven aan hun regionale deel van de nationale opgave.

Binnen de U16-regio werken 16 gemeenten, 4 waterschappen en de Provincie Utrecht samen aan de totstandkoming van de RES. De De eerste stap om te komen tot een RES is vaststelling van het gehele proces.

De ChristenUnie is tevreden dat dit onderwerp zoveel aandacht in de raad gekregen heeft. Het betreft een immense opgave, maar wel een opgave die, naar de mening van de ChristenUnie, voortvarend opgepakt dient te worden.

In beginsel kan de ChristenUnie zich goed vinden in de uitgangspunten van de RES. Wel heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering nog een aantal punten onder de aandacht gebracht. Kiezen voor versterken van zonnepanelen op daken, bijvoorbeeld op alle flats van SSW. Dit in plaats van het aanleggen van zonnepanelen in weilanden (daar waar het college zich in de raadsvergadering positief uitliet over een plan voor een zonneweide bij Maartensdijk). We moeten onze inwoners verleiden om hun huizen te verduurzamen, onder meer door alternatieve financieringsvormen zoals de huisgebonden duurzaamheidshypotheek. Binnen de RES moet er een solide en evenwichtige afweging gemaakt worden voor alle bewezen technieken om energie te leveren. Over dit onderwerp was de ChristenUnie mede-indiener van een motie. Tot slot riep de ChristenUnie het college op voor het noodzakelijke draagvlak goed met burgers en bedrijven op te trekken in de stappen die gezet moeten worden in de energietransitie. De overheid kan dit absoluut niet alleen!

De startnotitie Regionale Energiestrategie is door een meerderheid van de raad, waaronder de ChristenUnie, aangenomen.

Businesscases sociaal domein

De kosten binnen het sociaal domein stijgen nog altijd. Het sociaal domein moet betaalbaar gehouden worden. Daarom zijn er in 2018 maatregelen geïnventariseerd die enerzijds gericht zijn op kostenbeheersing binnen het sociaal domein en anderzijds op een blijvend goede zorgverlening aan burgers.

In dat kader is in deze raadsvergadering gesproken over investeringen in preventie, huishoudelijke hulp en toegang jeugdhulp. Deze investeringen dienen uiteindelijk tot structurele kostenvermindering te leiden.

Door te investeren in preventie wordt getracht de inzet van (duurdere) zorg en ondersteuning te voorkomen. De investering zal plaatsvinden door het project Ouders Lokaal (via CJG) en de Maatjesprojecten (via MENS De Bilt) uit te breiden.

Voor de ChristenUnie was bij de bespreking een belangrijk punt in welke mate aangetoond kan worden dat er voldoende vraag is van hulpvragers en voldoende aanbod is van vrijwilligers en dat de financiële vertalingen van de vermeden zorg kloppen. Want als één of meerdere aannames niet zouden kloppen, dan zit de coördinator deels zonder werk, wordt de besparing niet bereikt en worden de investeringen niet terug verdiend.

Binnen de huishoudelijke hulp richt de kostenbesparing zich vooral op het introduceren van een was- en strijkservice als algemene voorziening voor cliënten met de indicatie hulp bij het huishouden met component 'het wassen en strijken van kleding'. Bij dit onderwerp had de ChristenUnie vooral vragen over de eigen bijdrage. De portefeuillehouder gaf aan dat de eigen bijdrage inkomensafhankelijk wordt gesteld.

Binnen de toegang tot jeugdhulp wordt extra geïnvesteerd in het Diagnostisch Team van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Met deze investering wordt het vroegtijdig signaleren en oppakken van opvoed- en opgroeivragen versterkt waarmee langere en/of een zwaardere zorgbehoefte wordt voorkomen.

De ChristenUnie vindt een adequate samenstelling van het Diagnostisch Team (DT) belangrijk. Er zitten momenteel partijen in het DT die naar zichzelf kunnen doorverwijzen. De ChristenUnie stelt dat er geen belangenverstrengeling mag plaatsvinden. Ook vindt de ChristenUnie dat de jeugdige en/of ouders zich voldoende vrij moeten voelen in hun contacten met het DT en dat zij geen dwang vanuit het DT mogen ervaren. In de Jeugdwet wordt immers specifiek de regie over het plan en het traject bij de ouders en de jeugdige gelaten. Het DT dient daarbij de regievoering optimaal te faciliteren.

De door de ChristenUnie gestelde vragen zijn door de portefeuillehouder naar tevredenheid beantwoord. Daarom stemde de ChristenUnie in met alle drie de voorstellen. De drie raadsvoorstellen werden vrijwel unaniem door de raad aangenomen.

Gemeentelijke financiële kaders

Het landelijke beeld is dat gemeenten momenteel financieel in zwaar weer zitten. Er dienen zich op uitgebreide schaal bezuinigingen en verschuivingen aan. Om goed op het gemeentelijk financieel beleid te kunnen sturen en daarop grip te houden, worden er door gemeenteraden financiële kaders gesteld. In De Bilt worden deze kaders gesteld in de Financiële Verordening en de nota Financiële positie, Weerstandsvermogen en Risicobeheer.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de financiële huishouding van de gemeente goed op orde is. Daarom is het zorgwekkend dat uit diverse financiële indicatoren blijkt dat de gemeentelijke financiële positie structureel zeer kwetsbaar is. De aanvullende beantwoording door de portefeuillehouder van diverse kritische vragen maakt het dat de ChristenUnie ingestemd heeft met beide documenten. Beide documenten zijn door de raad unaniem vastgesteld.

« Terug

Archief > 2019 > oktober

Geen berichten gevonden