Jaarrekening 2019 en Kadernota 2021

Gemeentehuis Bilthovendinsdag 08 september 2020

De gemeenteraad heeft op 2 en 7 juli de financiƫle toestand van onze gemeente besproken. Op de agenda stonden namelijk de Jaarrekening 2019 en de Kadernota 2021.

De Jaarrekening 2019

De Auditcommissie, waarin het ChristenUnie raadslid Theo Aalbers zitting heeft, heeft het accountantsverslag en de jaarrekening 2019 kritisch besproken. Vervolgens hebben Connie Brouwer (van Fractie Brouwer) en Theo Aalbers een aantal zwakke punten en tegenvallers opgemerkt en besproken in de raadsvergadering. Zo vrezen ChristenUnie en Fractie Brouwer dat er nog meer financiële tegenvallers komen bij het Centrumplan Bilthoven. Daarnaast is gebleken dat de controle op uitgaven in het sociaal domein nog steeds niet voldoet. Verder bleek dat maar liefst de helft van het positieve financiële jaarresultaat 2019 is veroorzaakt door niet in 2019 uitgevoerde gemeentelijke taken, terwijl er wel budgetten beschikbaar waren. Deze taken (en dus de kosten en budgetten) schuiven nu door naar 2020.

Een behoorlijk probleem in onze gemeente is dat de formatie zo’n 242 fte bedraagt, terwijl de bezetting nauwelijks 200 fte is. Een deel van de noodzakelijke werkzaamheden wordt hierdoor niet gedaan of wordt door dure tijdelijke inhuur uitgevoerd. Wat zijn de oorzaken van deze personele problemen en hoe kunnen  deze problemen opgelost worden? Een onderwerp waar onze fractie heel alert op zal blijven.

Het accountantsverslag en de jaarrekening 2019 werden door een overgrote meerderheid van de raad vastgesteld. Ook de ChristenUnie stemde er mee in.

De Kadernota 2021

De Kadernota bevat de uitgangspunten voor het opstellen van de begroting 2021 en volgende jaren. Helaas staat onze gemeente er financieel niet florissant voor. Wensen voor bestaand en nieuw beleid moeten worden afgewogen tegen de beschikbare financiën. Theo Aalbers riep namens de ChristenUnie op om voorzichtig met de financiën om te gaan en eerst te kijken wat de financiële impact is van de coronacrisis op de financiële toestand van onze gemeente. De landelijke overheid heeft extra middelen toegezegd aan de gemeenten om de crisis te bestrijden. De ervaring leert echter dat de landelijke financiële middelen voor gemeenten in het algemeen minder zijn dan nodig is om de extra taken uit te kunnen voeren.

Vanwege de slechte financiële toestand van de gemeente meent de ChristenUnie dat bij het opstellen van de begroting 2021 aanvullende bezuinigingsmaatregelen getroffen moeten worden, hoe pijnlijk dit ook is. De gemeente moet structureel een sluitende begroting hebben. Dit is een landelijk probleem dat ook de ChristenUnie fractie in de landelijke politiek aangaat. Nieuwe taken worden van de landelijke en provinciale overheid verschoven naar de gemeenten. Hier zijn wij een warm voorstander van, daar de zeggenschap hierdoor dichter bij de mensen komt te liggen. De Nederlandse gemeenten, ook De Bilt, krijgen vanuit het Rijk echter onvoldoende financiële middelen om de taken goed uit te kunnen voeren.

Theo Aalbers stelde in de gemeenteraad de vraag hoe we de begroting sluitend gaan krijgen. Via de ‘kaasschaaf methode’ waarbij een bepaald percentage bezuinigd wordt op alle budgetten? Of bezuinigingen op specifieke gemeentelijke taken? Of verhogen we de gemeentelijke OZB belastingen? In de kadernota wordt daar nog geen besluit over genomen, dat volgt bij het opstellen van de begroting.

Wel heeft de gemeenteraad een motie aangenomen die het college oproept zich in het sociale domein in te zetten op een sterkere samenleving en de bezuinigingen op de WVT te schrappen.

Connie Brouwer riep op met name op het sociale domein terug te keren naar de menselijke maat. Uiteraard sterk gesteund door Theo Aalbers. Duidelijk is dat op het gebied van het Sociaal Domein de inbreng van de ChristenUnie de komende jaren hard nodig is om verdere afbraak van het sociaal beleid in onze gemeente tegen te gaan.

De Kadernota 2021 werd door een overgrote meerderheid van de raad vastgesteld. Ook de ChristenUnie stemde er mee in.