Gebiedsvisie Spoorzone Bilthoven

Op 13 en 15 mei stonden de intensieve commissievergaderingen in het teken van de Spoorzone. Op 27 mei vindt de raadsvergadering plaats waarin besluiten over de gebiedsvisie Spoorzone genomen worden.
Na een uitgebreide inspraakbijeenkomst op 10 april over de gebiedsvisie Spoorzone, kreeg het proces een vervolg in de beeldvormende commissievergaderingen op 13 en 15 mei. De ChristenUnie had uiteenlopende vragen en opmerkingen bij de nu voorliggende gebiedsvisie.
Ons raadslid Falco Jansen constateert dat in de gebiedsvisie gekozen is voor een aanpak die afhankelijk wordt gesteld van de medewerking van de betreffende eigenaren. Er is niet gekozen voor een integraal plan dat tegelijkertijd volledig tot ontwikkeling wordt gebracht. Meerdere grondeigenaren hebben vaker aangegeven niet van plan te zijn om te gaan bouwen op hun perceel. Hierdoor geeft dit voorstel geen enkele garantie dat de Spoorzone straks de beoogde mooie, groene en leefbare wijk wordt waar mensen met plezier wonen. In tegendeel, we lopen het risico dat er straks een paar hoge torenflats met woningen staan tussen de bestaande bedrijfspanden en dat er verder niets aan de wijk gebeurd. We staan bijna op het punt de lelijkste wijk van gemeente De Bilt te bouwen.
Net als voor de vele insprekers zijn mobiliteit, parkeernormen en verkeersveiligheid ook voor de ChristenUnie belangrijke aandachtspunten. Uit de stukken valt te lezen dat het verkeer nauwelijks onderdeel uitmaakt van de gebiedsvisie en eigenlijk grotendeels achteraf pas aan bod komt. De gebiedsvisie gaat uit van onrealistisch lage parkeernormen. Dan komt direct de vraag op hoe groot het waterbed-effect zal zijn van deze lage parkeernormen op het parkeren door de nieuwe bewoners in omliggende buurten. Hoe realistisch is de verwachting dat nog maar weinig nieuwe bewoners een auto zullen hebben? In de gebiedsvisie zijn drie voorbeelden genoemd om het parkeren te kunnen reguleren. Echter geen van drie voorbeelden tot regulatie weten het waterbed-effect te voorkomen.
Verder heeft de raad aangegeven een budget neutrale exploitatie van de ontwikkeling van de Spoorzone te willen. Nu ligt hier bij de gebiedsvisie een kostenexploitatie voor die pas budgetneutraal is als elke eigenaar van vastgoed in dit gebied meedoet. We weten echter al dat niet elke eigenaar mee gaat doen. Falco Jansen sprak daarom zijn zorg uit over de grote kostenpost die dit voor de gemeente De Bilt gaat opleveren bij de verdere uitwerking van dit plan.
Tot slot gaf Falco Jansen aan dat de ChristenUnie nog altijd moeite heeft met de massaliteit van het beoogde aantal woningen in dit plangebied. Zoals al vaker gezegd, dit plan past niet binnen de grenzen van de Spoorzone; het gaat qua mobiliteit, parkeren, verkeersveiligheid en voldoende groene ruimte ernstig wringen.
De ChristenUnie wil voor de Spoorzone een integraal bouwplan met oog voor een goede en prettige ruimtelijke ordening. Met voldoende voorzieningen en voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners. Met openbare ruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en met een gezellige uitstraling.
De ChristenUnie heeft ernstige bedenkingen bij deze gebiedsvisie. Er zal nog veel bijgesteld moeten worden om het een voor de ChristenUnie acceptabel plan te laten worden. Daar wil de ChristenUnie in de komende raadsvergadering graag pro-actief aan bijdragen door amendementen en moties over deze gebiedsvisie in te dienen en mede-ondertekenaar te zijn van amendementen en moties van andere partijen.
De raadsvergadering waarin de gebiedsvisie Spoorzone aan de orde komt, is op dinsdag 27 mei.