Terugblik raadsvergadering 18 februari 2021

Gemeentehuismaandag 10 mei 2021

Agendapunten waren onder meer:
o Vragenhalfuurtje
o Toekomst Recreatieschappen
o Onderwijsachterstandenbeleid Talent voor Taal
o Integraal Jeugdbeleid - Jong van Hart, Hart voor Jong
o Visie Spoorzone Bilthoven
o Zonneveld Koningin Wilhelminaweg Maartensdijk

In het vragenhalfuurtje wordt aandacht gevraagd voor de veiligheid en het corona-proof stemmen bij de 2e Kamerverkiezingen. De gemeente heeft hiervoor een externe coördinator ingehuurd en zal alles doen om een veilige stemmogelijkheid te garanderen. Ook wordt gevraagd om een duidelijk protocol voor waarnemers bij de stembureaus. De burgemeester kijkt wat hij doen kan. Voor vertrouwen in verkiezingen is het van belang dat waarnemers toegang krijgen en kunnen mee kijken bij het tellen van de stemmen.

In het Tuinstraatkwartier wordt de mogelijkheid onderzocht voor nieuwbouw van de 179 aanwezige sociale huur woningen. In het participatieproces zijn echter alleen de betreffende huurders betrokken via de wooncommissie en niet de vele bewoners van eigen woningen in de wijk. Ook deze inwoners hebben belang bij wat er in hun wijk gaat gebeuren. In een bestuurlijk overleg met de wooncoöperatie heeft de gemeente aangedrongen om de gehele wijk bij de participatie te betrekken. Daar de gemeente het traject niet organiseert, kan de gemeente dit niet afdwingen.

Het agendapunt Kwinkelier heeft in het centrum van Bilthoven veel reacties opgeroepen. Er is over gestemd en de meerderheid van de raad, waaronder de ChristenUnie, gaat akkoord met verschuiven van dit agendapunt naar de raadsvergadering van maart. Dit geeft de ambtenaren de tijd om de moties en amendementen goed te kunnen toetsen op eventuele juridische en financiële gevolgen.

Voorhangprocedure Voorgenomen reactie over Toekomst Recreatieschappen

De ChristenUnie brengt namens een aantal fracties vragen in. Het voornemen is dat vanuit de gedachte van een centrumconstructie een grote gemeente namens de andere gemeenten de Recreatie Midden Nederland ( RMN) aanstuurt. Dit is in het voorstel de gemeente Utrecht. Wordt hierdoor de invloed van de eigen inwoners minder? Wat zijn de eventuele effecten hiervan? Is het een optie om uit de samenwerking te stappen en het gebied van de gemeente De Bilt zelf in beheer te nemen? Het is een relatief klein oppervlak met hoofdzakelijk natuur. Heeft dat een financieel voordeel voor de gemeente de Bilt?

De burgemeester werpt echter procedurele bezwaren op tegen deze vorm van bespreking in de raad. Daarom zullen, na overleg met de wethouder, de vragen schriftelijk ingediend worden.

Nota Onderwijsachterstandenbeleid Talent voor Taal

De ChristenUnie is een warm voorstander van dergelijk beleid. Theo Aalbers roept de wethouder op om bij de uitwerking van de nota alle benodigde gegevens (zoals stakeholders en kerncijfers) op te nemen. We dringen er op aan dat wordt gezocht naar mogelijkheden om de steun vanuit het onderwijsachterstandenbeleid in de kleine kernen van de gemeente te realiseren. De ChristenUnie stemde in met de nota. De nota is door de raad vastgesteld.

Nota Integraal Jeugdbeleid - Jong van Hart, Hart voor Jong

De nota is positief en helder en verwerkt bestaande afspraken en plannen. Goed om voort te bouwen op wat er al is. Graag wil de ChristenUnie als doelstelling: Opgroeien tot weerbaar en volwaardig burger waarna opgroeien tot zinvolle inzet arbeidsmarktbijna vanzelf zal volgen. De ChristenUnie en FBervaren het jeugdbeleid als te beperkt en uitsluitend gericht op jonge kinderen. We zien een verhoging van het budget in de nabije toekomst als absoluut noodzakelijk. De inzet van meer middelen voor de leeftijdsgroep middelbare school is hard nodig: ze geven de toekomst vorm en gaan het langzamerhand ontstaan van problemen in sommige wijken van de gemeente tegen. Het jeugdbeleid richt zich nu te eenzijdig op school en sport of op jeugdzorg als het eenmaal mis gaat. Preventie kan en moet beter en breder door in te zetten op ontmoeting, samenzijn en programma’s voor passend burgerschap en vooral een gevoel van verbinding met de gemeente. Ons bereiken helaas nog steeds teveel geluiden dat de uitvoering niet altijd goed is. De nota’s zijn vooral te lezen als visie en missie. De ChristenUnie ziet uit naar de praktische uitwerkingen en zal die kritisch maar opbouwend beoordelen. Ook met deze nota stemde de ChristenUnie in. De nota is door de raad vastgesteld.

Visie Spoorzone Bilthoven

De raad wordt voorgesteld een voorbereidingskrediet van € 227.000 beschikbaar te stellen voor het opstellen van een visie Spoorzone Bilthoven en daartoe de bijbehorende wijziging van de begroting 2021 vast te stellen. Tevens wordt voorgesteld het participatieniveau voor de besluitvorming over de visie Spoorzone Bilthoven vast te stellen op 'meedenken'.

De wethouder heeft volgens de ChristenUnie onvoldoende aangegeven waaraan het krediet besteed zal worden. Hij heeft geen globale visie of een richtinggevend plan om tot een visie te komen behalve dat er een krediet nodig is. Zijn betoog is niet eenduidig door een mix van hoofd- (vervoerspunt voor  de USP) en bijzaken (fietsen). Het is onduidelijk welke opdracht zijn ambtenaren en het bureau krijgen. De provincie geeft voor de visie € 75.000. Maar bepaalt zij dan de inhoud of doet de gemeente dat zelf? De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we in grote lijnen weten welke kant de visie op gaat, zodat we als raad straks niet met een ongewenste visie worden geconfronteerd. Kan één van onze ambtenaren niet een plan van aanpak schrijven?

Bij deze afwegingen en vragen lopen wij tegen het dilemma aan dat als we het krediet niet toekennen de wethouder geen visie kan opstellen, waardoor we de mogelijke ontwikkelingen in het stationsgebied niet gepresenteerd kunnen krijgen. Daarbij komt dat deze informatie nodig is voor een financiering vanuit het rijk en de U16. De ChristenUnie stemt daarom, ondanks onze bedenkingen en vragen, in met het voorstel.

Zonneveld Koningin Wilhelminaweg Maartensdijk

Er worden diverse moties met betrekking tot dit onderwerp behandeld. De algemene lijn die de ChristenUnie ingebracht heeft, is dat de ChristenUnie tegen het op dit moment aanwijzen van dit gebied als zonneveld is. Wij verwachten van de wethouder een integraal voorstel waar opwekking van wind- en zonne-energie mogelijk is in De Bilt en zullen die plannen beoordelen. Eventueel komt dan ook een zonneveld langs de Koningin Wilhelminaweg of op andere locaties in beeld. Daarbij is en blijft de eerder afgesproken en vastgestelde participatiegraad van minimaal 50% uit de gemeente voor de ChristenUnie een eerste vereiste. Maar ook de belangen van een bedrijf als IX Zon moeten niet vergeten worden. Dit bedrijf moet een duidelijk antwoord krijgen en niet aan het lijntje worden gehouden. Dit onderwerp komt in april terug als raadsvoorstel.