Terugblik raadsvergadering 25 maart 2021

Gemeentehuisdonderdag 27 mei 2021

Op de agenda stonden onder meer als onderwerpen:
o Vragenhalfuurtje
o Algemene Plaatselijke verordening
o Bestemmingsplan Kwinkelier
o Initiatiefvoorstel Referendumverordening

Op de agenda stonden een aantal onderwerpen die omstreden zijn in onze gemeente.

De CU fractie heeft veel overlegd met andere fracties om te proberen het beleid van de coalitie zo veel mogelijk in een Christelijk Socialere richting te sturen. Helaas is dat niet op alle punten gelukt en krijgen projectontwikkelaars nog te veel de vrije hand, zoals te zien is bij het agendapunt ‘bestemmingsplan tweede herziening De Kwinkelier’. Hierbij worden de belangen van de Centrumkerk en de omwonenden bij het Uilenpad onnodig achtergesteld bij die van de projectontwikkelaar.

Bij het vragenhalfuur werden vragen gesteld over een eventuele vaccinfabriek van het overheidsbedrijf Intervac op het terrein van het RIVM. De gemeente is blij met een investering van ca. € 150 miljoen door dit bedrijf. Hierdoor blijft Bilthoven op de kaart op dit gebied.

Verder waren er vragen over het camera toezicht op de toegangsweg naar Westbroek. Het college begrijpt de frustratie. Een nieuw systeem zal worden aangelegd. De onterecht opgelegde boetes zullen worden kwijtgescholden.

Vragen over het rigoureuze snoeibeleid van heesters zo net aan het begin van het groei- en bloeiseizoen. De wethouder zal proberen het informeren van de bewoners te verbeteren. Inderdaad is in een paar straten wel zeer grondig gesnoeid.

Vragen over het tekort aan sociale huurwoningen door het landelijk beleid door tekort aan investeringsbudget. De wethouder probeert via de regio de verhuurdersheffing van tafel te krijgen zodat er meer ruimte komt bij de woningbouwstichtingen zoals de SSW om sociale huurwoningen te bouwen.

Algemene Plaatselijke Verordening De Bilt 2021

De Algemene Plaatselijke Verordening is op het gebied van het gemeentelijk kapbeleid aangepast. Dit is een stap richting groener en duurzaam denken en handelen. Daarbij is de steun van onze inwoners nodig en gewenst. Gezien de betrokkenheid van hen bij hun groene en dorpse leefomgeving is dat ook voor de hand liggend; ook dit is participatie. Een duidelijke en zorgvuldige voorlichting is daarbij voorwaarde, net als een digitaal loket dat in 1 à 2 klikken bereikbaar is en resultaat geeft. Voor de ChristenUnie belangrijke punten. De ChristenUnie stemt daarom van harte in met deze verordening. De komende jaren zal de ChristenUnie de uitwerking kritisch blijven volgen.

De ChristenUnie en Fractie Brouwer ware mede-indieners van een motie om het huidige kapbeleid uiterlijk per einde 2023 te evalueren. Reden hiervoor is het feit dat er nog steeds veel uitvoeringsvragen zijn over het in september 2020 vastgestelde kapbeleid. Deze motie is door een meerderheid van de raad overgenomen.

Bestemmingsplan 2e herziening De Kwinkelier.

Het afronden van de bouwactiviteiten van De Kwinkelier is hoog nodig voor De Bilt. De omwonenden voelen zich echter niet gehoord. De ChristenUnie is ontstemd over hoe dit gehele proces gegaan is en vindt dit een blamage voor het gemeentebestuur. Volgens de wethouder kan de gemeente alleen toetsen en maakt de ontwikkelaar de plannen. De regie van de gemeente wordt daarom node gemist. De ChristenUnie ervaart dit als een weinig transparante bestuurscultuur van de wethouder.

Een mogelijke plek voor woningbouw wordt door dit plan ingenomen door een sportschool en kantoren e.d. De voorkeur van de ChristenUnie is woningbouw en geen sportschool. Daarom diende de ChristenUnie samen met enkele andere partijen daarover een motie in. Deze motie werd echter niet door de raad overgenomen.

Ook valt in het voorstel de bouwhoogte overal hoger uit dan eerder weergegeven, namelijk 9 meter i.p.v. 6,5 meter en een maximum van 12 meter. De omwonenden worden hierdoor geschaad. De vraag is: gaat winst maximering van de ontwikkelaar boven de belangen van de omwonenden? Veel vragen zijn er nog over de bouwhoogte. De ontwikkelaar krijgt op al zijn eisen groen licht en geeft minimaal toe aan de wensen van de omwonenden. Daarom is de ChristenUnie mede-indiener van een motie die het college oproept om er bij de projectontwikkelaar op aan te dringen om voor een deel van het betreffende perceel een maximale hoogte van 9 meter te hanteren. Deze motie is door de meerderheid van de raad aangenomen.

De wethouder ontraadt met klem een mede door de ChristenUnie ingediend amendement dat vraagt om het aanzicht van de Centrumkerk te behouden. Hij noemt wat voorligt een verbetering van het vigerende bestemmingsplan. Dit amendement werd door de raad verworpen.

Een amendement van de ChristenUnie en enkele andere partijen om de geluidsoverlast van de sportschool in de Kwinkelier te voorkomen wordt aangenomen met 14 stemmen voor en 13 tegen. Ook werd een motie aangenomen door de raad waarin het college opgeroepen wordt om zonnepanelen op de daken van de Kwinkelier te plaatsen. Ook de ChristenUnie stemde voor deze motie.

Aan de hand van het inbrengen en steunen van amendementen en moties hebben de ChristenUnie en Fractie Brouwer het raadsvoorstel zoveel mogelijk in positieve richting willen bijsturen. Al met al zijn wij erg ontevreden over het doorlopen proces en uiteindelijke resultaat. Het krijgt duidelijk geen schoonheidsprijs. Daarom stemmen de ChristenUnie en Fractie Brouwer tegen het (gewijzigde) raadsvoorstel. De meerderheid van de raad stemt echter wel in met het bestemmingsplan.

Ondanks de ontevredenheid over het doorlopen proces, stemt de ChristenUnie toch tegen een ingediende motie van afkeuring tegen de wethouder. Wel pleit de ChristenUnie er voor dat het college intern evalueert over hoe dit proces verlopen is.

Initiatiefvoorstel Referendumverordening De Bilt 2021.

De ChristenUnie stelt dat de raad gekozen vertegenwoordigers zijn van de gemeente De Bilt en in die zin de burgers vertegenwoordigen. Een referendum is voor de ChristenUnie een zwaar instrument. De uitslag moet ook een zeer belangrijke aanwijzing zijn voor de gekozen raad om het voorgestelde beleid nogmaals ernstig te overwegen. En daar zijn we als ChristenUnie en Fractie Brouwer ook toe bereid. Wel plaatsen we kanttekeningen wanneer het voor ons een belangrijke aanwijzing is en wanneer wij het als een ernstige aanwijzing beschouwen. De ChristenUnie en Fractie Brouwer zijn tegen het voorstel zoals het nu geformuleerd is. De meerderheid van de raad stemt ook tegen het initiatiefvoorstel.